Tajniki miksu z Shimzem | NBCT Lab Podcast #1
Odkryj sekrety miksu z DJem Johnym i Shimzem w premierowym odcinku podcastu o realizacji dźwięku NBCT Lab! Tematy: emulacje analogowych wtyczek, najlepsze wtyczki 2024, AI w miksie oraz wskazówki dla inżynierów dźwięku. Idealne dla artystów, realizatorów czy producentów.
Zapraszamy do przesłuchania podcastu z serii NBCT Lab, w którym DJ Johny wprowadza nowego członka zespołu NOBOCOTO - Shimza. W odcinku omawiane są różnorodne tematy, takie jak:
- znaczenie i korzyści płynące z korzystania z emulacji analogowych wtyczek,
- najnowsze wtyczkowe odkrycia tego roku,
- wpływ sztucznej inteligencji (AI) na pracę mikserów,
- porównanie popularnych wtyczek,
- skąd czerpać wiedzę na temat inżynierii dźwięku oraz jak ważne jest korzystanie z contentu od renomowanych inżynierów
- znaczenie praktyki oraz ciągłego doskonalenia umiejętności.
Odsłuchaj podcastu:
NBCT Lab Podcast #1 na Spotify
NBCT Lab Podcast #1 na YouTubie
Transkrypcja podcastu
Pierwszy polski podcast o realizacji dźwięku
DJ Johny: Witam was w podcaście NBCT Lab, pierwszym podcaście z serii NBCT Lab, który jest niejako kontynuacją live'ów, które prowadziłem razem z Kakietem NBCT Labowych. I to będzie taka luźna forma, tutaj nie będzie stałych terminów nie będzie stałych gości, nie będzie stałych prowadzących, ale wszystkie te podcasty będą skierowane do realizatorów, do producentów i do artystów bo dzisiaj właściwie każdy artysta jest też realizatorem, każdy artysta obecnie obsługuje DAWA. I sam się często nagrywa.
Także dzisiaj ze mną jest Shimz, który jest naszym najnowszym członkiem NOBOCOTO, no i może opowiedz coś o sobie Shimz, kim jesteś czym się zajmujesz.
Shimz: Okej siemka jestem Dawid, działam pod aliasem Shimz. Produkuję muzykę elektroniczną od już około osiemnastu lat, a mniej więcej od ośmiu zajmuję się też miksem i masteringiem.
Mam na koncie współpracę między innymi z Malikiem Montaną, Mr Polską, cały album z Wacem, cały album z SBM-owych kolegów to z Adi Nowakiem też cały album miksowałem, kurczę, no było tego sporo. Też mam trochę takich współprac zagranicznych ze względu na to, że też dużo pracuję z DJem Frodo, a on bardzo mocno jest tam w tych tematach wiesz, jamajskich.
No to dużo też artystów właśnie stamtąd miksowałem. No i tak pokrótce to w sumie tyle.
DJ Johny: Okej a ty jesteś bardziej producentem czy bardziej realizatorem, czy mikserem? Jaki jest taki twój podstawowy...
Shimz: Okej właśnie realizatorem w ogóle nie jestem. Właśnie nigdy nikogo nie zrealizowałem.
DJ Johny: Nigdy nie nagrywałeś nic?
Shimz: Nie nie. Oprócz siebie samego coś tam kiedyś próbowałem, ale wiadomo. Tak studyjnie żeby to potem trafiło na jakiś materiał to nie. No i to pytanie, czy w sumie bardziej producentem czy mikserem, no to chyba podzieliłbym tylko pod tym względem tego czego obecnie jest więcej w mojej pracy, no to na ten moment i tak w sumie już się to utrzymuje od dobrych paru lat, to jednak więcej miksuję niż produkuję.
Przy czym te produkcje, to czasem mi się zdarzy, że wyprodukuję jakiś beat dla jakiegoś tam zaprzyjaźnionego rapera, ale nie działam na takiej zasadzie, że wiesz, klepię sobie jakieś paczki i coś tam rozsyłam bardziej, to traktuję tak totalnie hobbystycznie po prostu jak mam jakąś zajawkę i przyjdzie mi do głowy że na przykład nie wiem, no jakiś tam znajomy raper, że przypasowałby po prostu do tej produkcji, to wtedy mu to podeślę. Ale też od wielu lat działam jako tak zwany ghost producer i po prostu mam kilku takich stałych klientów naprawdę wieloletnich z którymi albo współprodukuje, albo całkowicie się zajmuje produkcją ich utworów.
Ghostproducing
DJ Johny: Ale to jak wygląda taka praca to ty wtedy pętlę jakby im przysyłasz?
Shimz: Nie, nie, To są ludzie jakby w ogóle spoza rapu spoza hip-hopu. To są takie rzeczy stricte gdzieś elektroniczne, jakieś techno. No gdzieś tam w sferze EDM-u po prostu to wszystko się obraca, więc albo jest tak, że dostaje na przykład jakiś zaczęty pomysł i wtedy moją rolą jest jakby rozwinąć to i skończyć. Albo po prostu odpowiadam za całość od początku do końca w większości przypadków właśnie tak to wygląda, czyli ktoś po prostu kupuje ode mnie gotowy utwór i po prostu wydaje go jako swój.
W środowisku rapowym to jest chyba niespotykane, ale jakby w kręgu EDM jest to Totalną normą i codziennością. Jest mnóstwo artystów którzy nie produkują sami ale nie zawsze to oznacza, że nie potrafią tego robić, tylko po prostu tam jest tak, że jak jesteś gdzieś na jakiejś takiej wysokiej pozycji to po prostu masz tyle występów i różnych rzeczy na głowie. Zazwyczaj to tak wygląda, chociaż też nie do końca, bo jeśli chodzi o tych ludzi, którzy na przykład mają pomysł, ale nie mają na tyle zdolności żeby go rozwinąć w takim stopniu, jak by chcieli, czy to tak stricte technicznie Do tego podejść to w sumie też jest to częste.
Ale z drugiej strony właśnie tak teraz pomyślałem, że no jednak są ludzie, jest na przykład taki gościu James Hype i to jest totalny, on jako DJ jest niesamowity.
DJ Johny: No właśnie ja często na tym wyskakuje mi na YouTube Shorts i zajebiste rzeczy, aż czasem mam zajawkę żeby sobie coś pomiksować.
Shimz: Gościu który na przykład właśnie, wiesz, potrafi wykorzystać czas który ma nie wiem, w samolocie albo gdzieś tam w hotelu i jeszcze nagrać z tego materiału na YouTube'a, jak wiesz, jak na przykład zrobił jakiś remix tam w godzinę czy dwie nie?
Tylko że jego produkcja wtedy bardziej się opiera na no na splicie, nie? Że po prostu wiesz, bierze jakieś pętlę, ale jest też w tym dużo kreatywności bo mnóstwo z tych dźwięków, których używa to sam je wykręca albo na bazie sampla, albo po prostu wiesz wyjdzie na wtyczce od jakiegoś presetu i dojdzie do czegoś fajnego, nie?
Więc on jest takim przykładem gościa który w zasadzie wszystko robi sam.
Najlepse wtyczki 2024 roku
DJ Johny: Okej no dobra. To chyba tyle o nas i o tobie bo to ludzi za bardzo pewnie nie interesuje słuchanie o tym, kim my jesteśmy, tylko by chcieli posłuchać o tym, co my potrafimy. I jaką wiedzę im możemy przekazać. Może byś powiedział, co w tym roku, jakie wtyczki zrobiły najbardziej na tobie wrażenie? W sumie mamy końcówkę roku, to tak można podsumować. Wtyczkowo ten rok.
Shimz: Więc może zacznę od tego, że niekoniecznie to będzie tak, że ta wtyczka która jest jakimś moim odkryciem wyszła w tym roku.
DJ Johny: No okej bo ja na przykład tak mam z UADami których ja nie używałem nigdy ogóle. Dopiero tak naprawdę zacząłem używać te UADy w tym roku.
Shimz: Czyli ustalamy że ramy są takie, że nie musi to być wtyczka z tego roku, tylko po prostu akurat my ją w tym czasie odkryliśmy. No to w sumie mam trzy takie, które... to działa na takiej zasadzie że wiesz od pierwszego użycia już wiesz że to coś zmieni, że masz to takie, że o kurde już masz wizję, gdzie to wykorzystasz.
No to kolejność będzie przypadkowa. Z naszego rynku polskiego od firmy PSP Datamix, to jest emulacja equalizera analogowego, przy czym już to znaczy, że jestem ogromnym fanem w ogóle właśnie emulacji analogowych equalizerów czy kompresorów. Ze względu na to, że możesz uzyskać fajny charakter, też często fajny kolor I wiesz, też nie bez powodu kiedyś jak realizatorzy czy mikserzy wybierali jaka będzie stała w studiu konsoleta, to jedni szli w API, inni SSL i to było takie bardzo...
DJ Johny: Bo ci brzmienie narzucało na samym początku, tak?
Shimz: Dokładnie, no w jakiś tam sposób już charakteryzowało ci, jak to mniej więcej może zabrzmieć. No i tutaj PSP zrobiło fajną rzecz, bo akurat emulacji tego konkretnego equalizera nie ma od żadnej innej firmy na rynku i też ja, szczerze mówiąc nawet wcześniej o tym nie słyszałem.
Znaczy nie wiedziałem w ogóle o istnieniu nawet takiej firmy i ten konkretny equalizer ma naprawdę bardzo fajny charakter i też dlatego ja lubię z nimi pracować. Bo w trakcie mixu już słyszę, że jakby osiągam coś, na co nie wpadłbym, gdybym na przykład używał czegoś co jest kompletnie neutralne tak jak na przykład Pro-Q, gdzie dla mnie to jest taki typowy equalizer do takich mega precyzyjnych zadań i gdzie nie chcę dodać żadnego koloru, tylko zależy mi na tym, żeby właśnie zrobić to czyściutko
DJ Johny: Ja z nich korzystam właśnie jako, to jest taki pierwszy equalizer, który mam w chainie i on czyści mi bardziej, nie nadaje charakteru, tylko on czyści brudy generalnie.
Shimz: Tak, tak. To właśnie też używam go w taki sposób.
DJ Johny: Używam akurat Infinity EQ.
Shimz: A no tak od Slate'a. Teraz dwójka chyba już wyszła nie wiem, czy już jest.
DJ Johny: Nawet nie wiem ja cały czas jestem na jedynce jeszcze
Shimz: Okej nie wiem czy wyszła, wiem że ma być, bo widziałem że ogłaszali. ale wracając do tych... do tych emulacji analogowych, no to jeżeli ktoś nie zagłębiał się w temat, to naprawdę polecam, bo można po prostu fajnego charakteru dodać do miksu i takiego nasycenia, na które po prostu nie wpadniesz, gdybyś operował tylko na przykład Pro-Q3, bo chodzi o to, że taki equalizer, który emuluje jakiś analog ma specyficzną krzywą i na przykład może mieć albo jakieś podbicie na samym starcie, tak jak na przykład Pultec, że jeżeli będziesz coś redukował, to jednocześnie on coś podbija.
I dlatego jest ten fajny efekt. W sumie można powiedzieć że akurat tutaj nie była z tym Datamixem kolejna przypadkowa, bo naprawdę to od pierwszego użycia... Już powiedziałem że wow. Druga rzecz to jest Bloom. Od oeksound, to jest ten gościu, który zrobił soothe.
DJ Johny: Co ten bloom robi? To jest jakiś wielopasmowy taki...
Shimz: Tak to jest taki multiband, który... Nie korzystałem z niego, ale widziałem dużo filmików różnych. To jest cheat code, generalnie.
DJ Johny: Ale co to właściwie jest za wtyczka? Co ona robi?
Shimz: On jest taki poniekąd jak soothe, bo też adaptuje się do dźwięku i redukuje ci rezonanse itd. Jest czteropasmowy. Jest też mid-side, więc możesz sobie albo wpływać na mid, albo na side.
I wydaje mi się, że on ma też jakiś rodzaj kompresji w sobie. I akurat ja go używam np. na grupę wokalu gdzie możesz to fajnie tak jeszcze skleić i jednocześnie wypełnić jakieś brakujące pasma w bardzo fajny sposób, gdzie może tak, to nie jest wtyczka bez której, wiesz, nie zrobisz czegoś super, ale ona na pewno oszczędzi ci dużo czasu.
DJ Johny: No tak jak soothe właśnie, to jest tak naprawdę, to wszystko można gdzieś tam osiągnąć podobny efekt innymi rzeczami, ale tu go wrzucasz, tak naprawdę dajesz jakiś preset, ja tam mam już kilka swoich presetów i to działa po prostu.
Shimz: No to właśnie wyobraź sobie, że to jest taki soothe po prostu na sterydach, który jeszcze oprócz tego, że zajmuje się tymi właśnie rezonansami, no to jeszcze trochę to kompresuje i tak po prostu fajnie to wszystko wypełnia To jest jak taki żel żel do miksów nie? No i trzecia rzecz, a tu akurat będziemy mieli powtórkę z naszego rynku bo to też jest od PSP, jest to kompresor nazywa się Flair.
I to co mnie akurat w nim tak mocno przekonało to to, że on pozwala osiągnąć naprawdę bardzo, bardzo głośny mix. W sensie to nie jest tak, że jak będziesz miał spieprzony mix, to zrobi jakąś magię i nagle wiesz możesz go mega podbić. Tylko po prostu jeśli masz dobrze zbalansowany mix, to nim osiągniesz na pewno dużo więcej niż jakimś innym kompresorem, powiedzmy tam jakimś odpowiednikiem na przykład G-Compressora od SSL, coś takiego.
DJ Johny: Okej czyli to jest na sumę używasz go generalnie tak? Tak używam go na sumę aczkolwiek
Shimz: No, znaczy na sumę też, ale ja ogólnie pracuję tak, że zamykam sobie elementy w grupach. Małe miksy wewnątrz miksu, nie? Coś takiego.
DJ Johny: No ja na przykład na sumę rzadko w ogóle daję tak na sumę, ja tam zazwyczaj mam tylko limitery jakiś clipper czasem ale kompresję rzadko wrzucam tak na sumę wszystkiego. Ale na sumę bitu to właściwie 99% przypadków myślę, że mam. Na wokale podobnie nawet nie raz i więcej niż jeden kompresor na sumę wokali.
Shimz: Jasne no ja też tak mam, że jakby posiłkuję się kilkoma kompresorami że na przykład jeden mi tylko będzie redukował jakieś tam, wiesz, piki, a kolejny już będzie się zajmował taką właśnie stricte kompresją, nie?
To jest chyba najsłynniejsze takie połączenie nie wiem no. 76 i LA-2A. I tutaj też w przypadku kompresorów lubię emulację, bo na przykład na grupę bębnów, nie. API2500 polecam. Nie wiem, czy ty masz tego całego bundla tych UADów sobie sprawiłeś cały, czy poszczególne jakieś kupowałeś tyczki?
DJ Johny: Nie, no cały, cały. W sensie mamy tą subskrypcję.
Shimz: A, tego Sparka?
DJ Johny: Tak tak. Więc tam też chyba nie jest wszystko, ale...
Shimz: Nie, w Sparku jest wszystko, to co wychodzi na bieżąco to jest. A teraz doszło w ogóle parę fajnych nowych rzeczy, to też polecam potestować.
DJ Johny: Nie wiem ale API akurat korzystałem tylko z, no ze Slate'owego korzystam i z Waves'owego ostatnio zacząłem korzystać.
No ale wracając jeszcze do analogowych emulacji to ja w ogóle lubię te emulacje analogów z trochę innych względów. Znaczy jakby kolor też wiadomo, ale dla mnie najważniejsze we wtyczce jest to, że ona musi być prosta i taka, że ja wrzucam właściwie... 30 sekund, ja już mam wykręcone to, co chcę, a jeżeli nie, to wyrzucam tą wtyczkę i wrzucam inną.
No więc to właśnie jest ten kolor o którym mówiłeś, tak? On właśnie daje to, że wrzucasz, ustawiasz, przestawiasz tam threshold i coś tam i już masz gotowe to, co chcesz. A jeżeli nie mam tego gotowego, no to wyrzucam tą wtyczkę i wrzucam następną. A w momencie, jakbym wrzucał na przykład nie wiem, na przykładzie kompresora i bym używał fabfiltrowego tego Pro-C, no to w nim można dwie godziny
Shimz: No tak, bo tam masz, różne emulacje tam są.
DJ Johny: Tam możesz siedzieć, grzebać, grzebać dłubać, a jednak nie, no ja muszę szybko miksować, bo mam jakieś wizje jak coś ma brzmieć, wrzucam wtyczkę i od razu albo to brzmi tak, jak chcę, albo nie i wrzucam jakiegoś innego.
Shimz: Masz tak, że wpadasz w jakiś flow podczas miksu?
DJ Johny: Tak, tak.
Shimz: Bo tak jest przy produkcji że to musi być szybko bo to jest od pomysłu do wykonania.
DJ Johny: Tak tak. Bo potem też stracisz ten taki obiektywizm jak dłużej spędzasz czasu nad jakimś tam dźwiękiem, tak? Więc właśnie musisz jak najszybciej... Tak mi się wydaje, że musisz wymyśleć jak to ma brzmieć i potem jak najszybciej doprowadzić do tego, no bo potem już zapomnisz jak to chciałeś żeby brzmiało.
Czy ja mogę coś opowiedzieć o jakichś wtyczkach, które ja poznałem w tym roku?
Shimz: No tak, no myślę, że tak powinno to działać. No już właśnie mówiłem o tym, że te UADy, one zrobiły na mnie wrażenie, bo to w ogóle chłopaki wszyscy inni znowu za to, oni strasznie walczyli o te UADy i w końcu tam wzięliśmy tego Sparka na wszystkie studia.
No i ja tak mówię że nie, no to na pewno to nie będzie jakieś lepsze niż Slate i ja im zrobię blind testa. Właśnie chciałem to zrobić na przykładzie Distressora, że nie zobaczą różnicy między tym FG Stress'em Slate'owym a UADowym Distressorem. No i odpaliłem sobie DAW'a tam wrzuciłem jakiś wokal, no i wrzucam właśnie tego FG Stress'a i Distressora UADowego.
No i jednak różnica była kolosalna. No i właśnie to jest takie takie... no ciekawe w sumie, z czego to wynika, no bo jednak oni gdzieś tam emulują ten sam kompresor i starali się pewnie wyciągnąć jak najwięcej z tego prawdziwego analogowego distresora, ale jednak tam im więcej kręcę tym UADowym distresorem, to tym on mniej wyciąga tych takich artefaktów kompresji niż ten slate'owy. Z kolei w nim, jak już dajesz tak na maksa to ten wokal się robił brzydki taki, a ten UAD tego nie miał, także tutaj zacząłem dużo, sporo z tych UADów korzystać. No 1176 też sprawdzałem tutaj nie ma aż takiej różnicy, ale korzystam teraz z niego częściej niż ze slate'owego. Także te UADy są takim moim odkryciem.
Shimz: A pultec? Porównuj sobie, bo dla mnie w ogóle od UADa emulacja pulteca to jest najlepiej brzmiąca, jaka jest dostępna.
DJ Johny: Wiesz co, ja w ogóle do takich pultecowych, czy do podbijania dołu, czy do podbijania góry, to ja używam najczęściej Bettermakera, który nie jest dokładną emulacją pulteka, ale gdzieś tam się nim inspirował. To też przecież jest polska wtyczka.
Shimz: w ogóle to Maro Music za nią odpowiada nie?
DJ Johny: No wiem, wiem.
Shimz: Wtyczka... wiesz to w ogóle... hardware, był najpierw nie? A teraz wtyczki... Nie no super, super, wiesz, to też mi się bardzo podoba że są tacy ludzie, u nas i że jest na przykład właśnie Maro, że jest D16, że jest PSP, nie?
To są naprawdę, wiesz, to są naprawdę rzeczy doceniane na całym świecie. Przez tego Bettermakera to znajdziesz kurde chyba w każdym studiu jakiegoś, wiesz, EDMowego producenta, nie? To jest naprawdę osiągnięcie, także szacun.
DJ Johny: To prawda, pod tym względem tutaj Polska jest wysoko.
Shimz: Tak.
Jakie wtyczki na początek?
DJ Johny: No dobra ale jeszcze o tych wtyczkach trochę. Ja początkującym którzy do mnie często piszą, to mówię, że w ogóle dla nich to nie ma znaczenia, jak oni teraz wtyczkę wybiorą. Dla nich to ma znaczenie, żeby oni się nauczyli jakichś podstawowych narzędzi. Ja w ogóle mówię, żeby robili na stockowych wtyczkach i na tym działali bo te różnice między tymi wtyczkami tutaj właśnie między Bettermakerem, czy Pultekiem, to ona jest niewielka. Gdzieś tam pewnie my doświadczeni realizatorzy to widzą.
Ale potem i tak w finalnym efekcie tego miksu to my nie rozpoznamy czy to był użyty tutaj Bettermaker czy Pultec. No pewnie gdzieś tam właśnie znajdziemy że tu jest coś Pultecowego użytego, ale też niekoniecznie bo ktoś by to mógł osiągnąć tak naprawdę gdzieś tam, da się to zrobić właśnie Pro-Q gdzieś tam.
Shimz: No też na pewno ciężko już potem w całym miksie nie? Jak masz sumę to pewnie też ciężko. Ale tak, no zgadzam się z tym, że jak na początek to wystarczą stockowe rzeczy, żeby po prostu zrozumieć co jest do czego, bo tak naprawdę, nie wiem, no jak weźmiesz sobie z Abletona zwykły Equalizer, a potem weźmiesz sobie takie ProQ, no to ono powiedzmy że jest bardziej precyzyjne i masz więcej, możesz sobie porobić na przykład z tą opcją Dynamic, ale no na sam początek zresztą też uważam że w wielu DAWach te stockowe rzeczy brzmią super, nie?
Zwłaszcza nawet na przykład w jakimś Logicu.
DJ Johny: No Logic tak. No ja właśnie, zresztą mówiłem parę razy, ale na Hotelu Maffija 1, jak był to tam, działałem na swoim laptopie, na którym miałem właściwie tylko Logica i jedyną wtyczką taką zewnętrzną, którą używałem na tych miksach tam, to był Auto-Tune. A tak to wszystko na stockowych rzeczach. A teraz to w ogóle, to było jeszcze parę lat temu, a teraz w Logicu jest coraz więcej tych rzeczy i one są wszystkie, tam właściwie emulacje wszystkiego już masz teraz.
Shimz: No tak, tak.
DJ Johny: Więc jeżeli chodzi o Logika, no to można tam zrobić właściwie wszystko, nie ściągając żadnej wtyczki zewnętrznej. Tam w ogóle ten pitch correction nawet już wtedy był dobry, nie wiem jak on teraz działa, tylko on tam wtedy miał problem z latencją, no nie wiem jak to teraz wygląda. Ale wtedy jedyne co potrzebowałem to było autotune'a, tak to wszystko mogłem zrobić ze samych stockowy. No o Cubase'ie bym tego nie powiedział.
Shimz: A tam jest jedna wtyczka w Cubase'ie, która mi się zawsze podobała, to jest Quadrafazz.
DJ Johny: No jest coś takiego ale nie korzystam.
Shimz: Wiem, że teraz jest chyba dwójka i pamiętam że to jest naprawdę bardzo fajny distortion i zawsze chciałem mieć jeszcze kiedyś kiedyś tam lata temu jak jeszcze w ogóle pracowałem w FL Studio.
Potem się przerzuciłem na Abletona ze względu na to, że potrzebowałem po prostu trochę więcej możliwości. A teraz w ogóle niedawno się przeniosłem z miksowania, bo jakby Ableton'a zostawiłem sobie do produkcji i właśnie chciałem powiedzieć o tych stockowych wtyczkach, że ja na przykład dla siebie przy produkcji znajduję praktycznie wszystko co potrzebuję w stockach od Abletona. No a teraz właśnie zacząłem miksować sobie w Studio One, w tej siódmej wersji teraz wyszła i to też zrobiłem taki przeskok w sumie ze względu na to, że w Abletonie brakuje mi tego, takiego porządnego widoku miksera gdzie widzę inserty wtyczek i mogę sobie je łatwiej przenosić wiesz na przykład no nie wiem, chcę sobie zduplikować te ścieżki z tego kanału na któryś tam i mam po prostu podgląd wszystkiego a w Abletonie jest tak, że masz widok miksera, ale nie masz widoku insertów i żeby wejść w insert to musisz wejść w konkretny kanał, więc jakby wiesz jeśli masz miks który będzie miał 100 ścieżek no to weź spamiętaj teraz gdzie to jest, to czego szukasz i chcesz to skopiować, więc...
DJ Johny: No tak, no bo po prostu Ableton jest bardziej nastawiony na produkcję niż na miksowanie.
Shimz: No taki nastawiony w sumie na wszystko, bo tak w ogóle powstał do live actów, potem skręciło to mocno właśnie w stronę produkcji, miksowanie z nim to jest też takie... tak. No mega specyficzne bo po prostu ten interfejs jest inny niż wszystkie.
DJ Johny: Podobnie FL Studio też jest inny niż wszystkie, bo...
Shimz: Ale jednak on jest taki bardziej zbliżony, bo możesz to okna w ogóle odpinać możesz sobie wiesz ten mikser odpiąć możesz go powiększyć i tak dalej. W Abletonie jakby jest to wszystko takie zabudowane strasznie, nie? I to też... No na początku powiedzmy, że jakoś tam przeszkadzało, ale mniejsza o to.
No w każdym razie stockowe wtyczki na początek uważam że też jest to 100% wystarczalne. Jeżeli ktoś dojdzie do tego poziomu właśnie, że uważa że słyszy różnicę na przykład już między, wiesz, odpali sobie w końcu jakąś tam emulację, na przykład tej 76 i porówna to ze stockiem i wiesz będzie znał tą różnicę że to jest to, że faktycznie to jest te 5-10% ekstra, no to to jest ten moment, że wtedy warto faktycznie już zacząć się rozglądać, już rozkminiać.
DJ Johny: Tak ale dopóki tam nie jesteś to jest po prostu... Wiesz, w instrukcji i zobaczyć jak to wpływa na dźwięki. To jest kwestia tutaj doświadczenia i tego nie przeskoczysz jakby właśnie oglądaniem tutoriali czy innymi sposobami uczenia się, to po prostu musisz, praktykować, nap***ć.
Shimz: Ale wiesz co, powiem ci, że ostatnio usłyszałem taki tekst że da się zrobić karierę realizatora czy miksera, nie znając obsługi kompresora, ale nie da się tego zrobić nie znając obsługi equaliera. I poniekąd się z tym zgadzam bo przyznam, że gdzieś tam te 8 lat temu jak by rozumiałem o co w tym chodzi, ale wydaje mi się, że najwięcej zajęło mi właśnie, żeby słyszeć tą różnicę, wiesz zmienię sobie ten atak na przykład, nie? I co się stało, nie? Wiesz na początku no nie było tak, że od razu słyszałem, że o jezu, to jest kolosalna różnica teraz, nie? Wiesz to tak nie wyglądało i wydaje mi się, że najwięcej w ogóle czasu to chyba zajmuje właśnie ta umiejętność słuchania tego, nie? I tak samo że kiedyś musiałem, wiesz, tam się poruszać po tym EQ, żeby szukać tej częstotliwości co mi przeszkadza a przykład dzisiaj, jak coś słucham, to od razu wiem mniej więcej, gdzie to jest. Nie powiem ci tam oczywiście konkretnie że wiesz to jest 245hz.
DJ Johny: No tak, ale wiesz że to jest środek jest gdzieś tam tak mniej więcej jakby
Shimz: Widzę to nawet w wyobraźni po prostu, gdzie ta częstotliwość się znajduje, nie? To też myślę, że jest kształcenie takiego słuchu.
DJ Johny: No tak, no i dlatego też na początku się długo robi te miksy potem z czasem może się jakby, bo właśnie nie wiem, znalezienie jakiejś tutaj częstotliwości, którą chcesz wyciąć w tym momencie, ci zajmuje tak naprawdę chwilę tak? Bo już słyszysz nie wiem, kicka i słyszysz, że tu chcesz 250 Hz z tego wywalić a jakby na początkowym etapie miksowania, no to to nie wiesz gdzie to się znajduje i to ci zajmie trochę czasu, zanim znajdziesz tą konkretną rzecz, którą chcesz wyrzucić z tego kicka.
Shimz: No i fajne jest też później, jak na przykład wiesz, minie tam pół roku czy jakiś dłuższy czas i sobie odpalisz ten miks który zrobiłeś pół roku temu. I możesz sobie porównać z jakimś dzisiejszym i zobaczyć po prostu mniej więcej gdzie jesteś co się zmieniło, a co jeszcze byś chciał ulepszyć i to też jest taka fajna metoda właśnie, żeby sobie jakby na bieżąco weryfikować, co jeszcze ci brakuje, żeby być na tym poziomie brzmieniowym, do którego gdzieś dążysz.
Aczkolwiek wydaje mi się, że to jest taki rodzaj pracy, gdzie tutaj się nie przestajesz w sumie uczyć, bo też, no wiadomo są jakieś podstawowe zdolności, ale zawsze się okazuje że jest coś więcej i tutaj myślę, że możemy śmiało przeskoczyć na taki temat właśnie jakichś ludzi, którzy są powiedzmy jakimiś mistrzami w tym.
Jak uczyć się miksu?
Dla mnie takim gościem jest Luca Pretolesi i to jest taki koleś, że jak czasami ja sobie odpalę jakiś jego tutorial... bo to jest ogólnie gościu, który potrafi wymyślić jakieś rozwiązanie na potrzeby jakiegoś konkretnego utworu bo on ma wizję że to powinno tak zabrzmieć i on ci skroi po prostu na miarę tego konkretnego utworu jakieś takie rozwiązanie, o którym nie słyszałeś wcześniej.
I właśnie widziałem parę takich rzeczy, jaką pokazuje i z jednej strony to miałem takie, że ja pierdzielę wiesz jaki to jest w ogóle poziom mistrzowski, ale z drugiej strony to też mi się właśnie podoba, że cały czas jest coś, gdzie jeszcze masz coś nowego jeszcze coś nowego i to jest naprawdę ekstra, jak gromadzisz sobie tą wiedzę i potem to się po prostu przekłada na twoją jakość.
DJ Johny: No tak, a też wychodzą cały czas te nowe, no bo takie soothe na przykład, no to dużo otworzyło nowych dróg, właśnie całe sidechainowanie potem.
Shimz: No soothe... no to są takie rzeczy, których wcześniej się nie dało właściwie No tak no właściwie to jest jedna z tych wtyczek gdzie przez długi czas nie było w ogóle alternatywy nie? Na to że jakby ten chłopak wyskoczył z tym, bo to w ogóle jest jeden koleś, nie? Znaczy teraz pewnie już cały team, ale to chyba było jakoś w 2015 albo w 2016 pamiętam że jakoś przez przypadek trafiłem na tą wtyczkę, to wtedy wiesz, to było takie, że wiedziałem, że to już jest, że mamy do czynienia z czymś dużym, ale jeszcze nie zrobiłeś takie popularne i to zajęło dosłownie kilka miesięcy i wszyscy o tym mówili i wszyscy tego używali, nie? I fajnie, teraz w ogóle powychodziło trochę jakichś takich alternatyw nie?
DJ Johny: Waves'y teraz coś takiego zrobiły.
Shimz: No coś takiego, no i Ozone miał, znaczy też Izotope miał wcześniej, nie? To się nazywa chyba Sculptory u nich, czy jakoś tak?
DJ Johny: Ma, ale to jest moim zdaniem tragiczne, ja to porównywałem.
Shimz: A to jest w sumie akurat taka rzecz, gdzie chyba jeszcze żaden DAW nie ma stockowo tego. Nie jestem pewien tej informacji, ale wydaje mi się, że nie ma. Ja nie spotkałem się w każdym razie w tych, których używam. Podejrzewam, że Logic to będzie miał za jakiś czas, bo oni właśnie mocno... Ktoś w końcu pewnie zrobi, bo stało się to jakimś już można powiedzieć standardem właściwie. To jest coś takiego, co weszło do katalogu praktycznie każdego inżyniera dźwięku.
DJ Johny: Tak, prawda, prawda. No, ale na przykład właśnie jeszcze przy tym soothe, dla mnie to jest... bo na początku tak, wiesz fajne to było, fajnie rzeczywiście to działało, ale dopiero jak odkryłem właśnie sidechainowanie. Wiesz, taka najprostsza rzecz, no to masz sidechain z wokalu na beat, bo soothe rozpoznaje te rezonanse i on te rezonanse, które są w wokalu wycina ci z beatu.
Shimz: Czyli ty wysyłasz sobie po prostu do bitu żeby w momencie, jak jest wokal z bitem to żeby ci po prostu robił więcej miejsca na ten wokal.
DJ Johny: Tak tak
Shimz: Ale to robisz do sumy już potem, tak całego bitu?
DJ Johny: Do sumy bitu, tak. Ewentualnie właśnie czasem jak mam problem z jakimś...
Shimz: To jak duży skrót to jest w sumie takie spore ułatwienie.
DJ Johny: Tak. Naprawdę już tak, wiesz. I to jest fajne bo dzięki temu możesz zrobić na przykład właśnie, wiesz, ja lubię mieć w ch** głośno wokale. To słychać pewnie w moich miksach, że są głośno wokale. I no właśnie, a wiesz tutaj zawsze mogę podbić dzięki temu, że... jeszcze więcej uzyskasz. Tak, i mogę dzięki temu podbić bit, na przykład zwiększyć go o jeden decybel, niż bym miał go normalnie. Bo i tak ten wokal się będzie tam ładnie mieścił. No ale też często używam tego sidechaina na stopie i basie. Ale czasem na przykład korzystam z takiego patentu, jak mam taki mocno basowy kawałek czyli większość kawałków właściwie rapowych. I wtedy biorę sobie... ...bas. Całą grupę basu, co tam mam, kicka 808 czy co tam jest w tym kawałku akurat i to sidechainuję do wokalu, tylko same te dolne częstotliwości, powiedzmy do 200 Hz i wtedy to mi wycina jakby z wokalu te niskie częstotliwości, które grają.
Shimz: No to to jest sobie to, o czym mówiliśmy, że jakby gdyby nie istniał ten soothe, to musiałbyś to po prostu do tego stopnia tak długo miksować, aż byś doszedł do momentu w którym te częstotliwości z wokalu nie będą się kłócić z tymi dolnych partii.
DJ Johny: No to wiesz, gdzieś tam można podobny efekt osiągnąć multibandem, tylko to jest jeszcze bardziej...
Shimz: Robiłem taki właśnie kiedyś używałem do tego właśnie od fabfiltrów Pro-MB i tam sobie właśnie konkretne pasmo wzięłem. Wyszukiwałem które bym chciał żeby było bardziej eksponowane i też przez sidechain.
DJ Johny: Tak, no tylko to jest po prostu jeszcze bardziej precyzyjne.
Shimz: No tak, no tak. Czyli to by też wynikało, że też lubisz jednak trochę mieć tego, powiedzmy, środkowego dołu w wokalach. Bo ja tak zauważyłem że niektórzy raperzy właśnie lubią, jak to jest tak naprawdę mocno wycięte, że tam pozbawiasz ten wokal tego dołu kompletnie, że tam praktycznie graci środek i góra i nic więcej. Dla mnie to zależy w sumie od konkretnego przypadku, bo są takie wokale gdzie ta jego moc i charakter leży często i na dwustu, jakaś taka fajna objętość.
DJ Johny: Tak, na przykład taki przykład to Białas którego miksuje prawie wszystkie rzeczy, no to on musi mieć tego dołu, bo inaczej ten jego wokal...
Shimz: Ja tylko raz w życiu miksowałem go przy okazji jakiejś... Był na płycie chyba którejś tam dawno dawno temu Majora w jakimś collabie i tam miksowałem jego wokal ale to było... no, dawno dawno temu. No ale w każdym razie... Jego wokal jest problematyczny taki dosyć nie?
DJ Johny: Bo on tam ma też takich nosowych częstotliwości dużo. I właśnie on musi mieć tego dużo dołu, żeby on był...
Shimz: No bo jak mu to zabierzesz, to jest wiesz, to jest jakby taka harmoniczna składowa, którą po prostu jego wokal dużo na tym zyskuje, nie? Jak to wytniesz to nie ma Białasa.
DJ Johny: Dokładnie ale też wiesz nie może być tam za dużo, no bo to zawsze jest... To powoduje ci jednak, to jest ta częstotliwość taka w miksie akurat powiedzmy te dwieście, gdzie często jest tam trochę mułu, nie?
Shimz: Dokładnie. Ale jak zrobisz to, tak jak powiedziałeś, właśnie soothe plus sidechain, to fajnie to zmieścisz, nie?
AI a miks i mastering, AI w muzyce. Czy AI zabierze pracę inżynierom dźwięku?
DJ Johny: A co w ogóle myślisz o temacie AI? No tutaj porozmawiamy o miksowaniu, więc nie ogólnie o muzyce, tylko o AI właśnie w miksowaniu. Jak w ogóle się zapatrujesz na ten temat? Czy boisz się tego, czy że to nam może zabrać kiedyś pracę jak to widzisz?
Shimz: Nie wiem, czy może zabrać kiedyś pracę, bo mimo wszystko w miksie też akurat do ciebie czy do mnie, czy do kogoś innego ludzie jednak przychodzą po ten konkretny twój taste, jaki masz w tym. Że robisz to w taki, a nie inny sposób. Więc jest to trochę też artystyczne.
DJ Johny: Przepraszam że się wtrącę, ale wydaje mi się, że na przykład mastering to kiedyś może być...
Shimz: No to już prędzej, prędzej, aczkolwiek tak jak sobie tam sprawdzałem te rzeczy, bo wcale to nie jest aż taka nowość, bo właśnie iZotope to już od jakiegoś czasu dłuższego...
DJ Johny: Nie wiem, ile w tym jest tego AI, ale tak jak mówisz oni już długo to robią.
Shimz: Długo, długo.
DJ Johny: Ale to jest tak jak są te... Ostatnio Bryan mi właśnie coś tam... On robił jakiś miks i wrzucał to do jakiejś stronki, co on mówił a co tam jest, co tam trzeba poprawić.
Shimz: Okej.
DJ Johny: Ale to działa tak, że... kojarzysz wtyczkę MetricAB? No używam w każdym mixie. I ona ma różne te metryki, co ci pokazuje tam dynamikę, poziomy, no tam wszystko ci pokazuje. I jakby mi się wydaje, że te właśnie takie sprawdzacze AI, no to one mają właśnie w sobie wbudowane takie coś w stylu Metric AB, co ci pokazuje różne te meteringi. I ma jakąś bazę kawałków, jak...
Shimz: Też tak myślę, że tak to działa.
DJ Johny: I on to wrzuca w to potem...
Shimz: Charakterystykę tworzy i próbuje to dorównać.
DJ Johny: wrzuca w Chata GPT, żeby ci to tłumaczyło na ludzkie słowa że tutaj musisz mieć większą dynamikę. A tutaj my to po prostu widzimy w tym Metric AB, że mamy tam 1 dB dynamics więcej.
Shimz: No tak myślę, że to tak działa. Więc nie wiem, czy to dojdzie aż do takiego stopnia, że będzie takie AI, które ci zmiksuje super kawałek i ktoś twierdzi, po co mam płacić jakiemuś gościowi tam, jak tutaj zapłacę 1/4 ceny i będę miał fajnie zrobione i to w dodatku w 5 minut. Nie wiem, czy do tego dojdzie, może prędzej w przypadku masteringu samego, natomiast postęp jakiś widzę na pewno, bo jak testowałem sobie teraz Neutrona 5, to jak wrzucisz sobie go na przykład na jakiś werbel, to często bardzo fajnie go opracuje i Czasem mi się zdarzało, że po prostu skorzystałem z tego, co już zrobił, a czasami na przykład brałem to, co fajnie zrobił a to, co zrobił niefajnie to po prostu ja się tym zajmowałem.
Więc jakby pod tym względem albo takiej podpowiedzi albo po prostu że się trafi że mu się to uda. Spoko ułatwienie. Tak jak Ozone tak?
DJ Johny: No ja tego używam właściwie zawsze do masteringu ale to jest taki mój punkt bazowy, na którym...
Shimz: Coś tam zawsze może podpowiedzieć, nie? Ale nie wiem, czy... No wiesz no zależy od rozwoju tej technologii.
Wiesz, my nie wiemy teraz w sumie co będzie za 3-4 lata, a co dopiero gdzieś tam za 10. No może to będzie taki właśnie AI inżynier którym mówisz jak chcesz dajesz mu referencję i on ci robi... Ale mam, wiesz co, taki stosunek do tego, że uważam że AI... Nie zaszkodzi ludziom, którzy mają bardzo dużą wiedzę, zaszkodzi po prostu tym, którzy nie będą potrafili z tego korzystać i tą wiedzę będą mieli niewielką.
I to jest też zauważalne już na rynku muzycznym właśnie. My mieliśmy do niego nie nawiązywać ale trochę muszę. Bo na przykład wiesz, ludzie, którzy tworzyli jakieś takie bardzo proste utwory, które szły na, nie wiem, jakaś muzyka do lobby jakiegoś, czy do windy, czy cokolwiek, to dla nich nie pracy już. Ci to, wiesz, AI ci to wypluje i po co ma ktoś płacić za to, jak... znaczy w sensie po co ma płacić temu producentowi skoro AI mu to trzaśnie, wiesz, dwa albumy w godzinkę, nie? Gdzieś tam coś takiego może spotkać.
DJ Johny: Tak naprawdę te type beaty wszystkie, tak? No bo to też one są wszystkie na schemacie.
Shimz: Tam wiem że jest coraz lepiej. W tym wypadku właśnie... Wiadomo że teraz to jeszcze kiepsko wygląda, ale właśnie... To słychać przede wszystkim, bo to jest tak trochę, jak się patrzy na te niektóre zdjęcia AI, to jest to mocno widoczne, zwłaszcza jak są jakieś napisy. To jest to tak, a bo już AI ma też problem, nie wiem, czy to już zostało rozwiązane ale zawsze jak... generowało na przykład ludzką dłoń to taka, wiesz, to ja to słyszę na przykład właśnie jak jest jakiś utwór że został zrobiony przez AI, to jest taki specyficzny dziwny, jakby to było jakieś takie, nie wiem, czasami przez moment brzmi dobrze, a za chwilę jakby na przykład się przyłączyło, wiesz, na MP3 96, nie?
To jest taka jakość. No tak, więc to będzie fajne jako coś, co uzupełnia. No tak ale i przy okazji tutaj jeszcze tylko bym powiedział, że w muzyce myślę, że będzie podobnie, że trochę to odseparuje takich artystów stricte artystów od takich ludzi, którzy po prostu rozkminili muzykę do tego stopnia że potrafią z niej sobie generować jakieś zyski, nie?
DJ Johny: No tak, i robią to według jakiegoś wzoru, który im się tam sprawdził
Shimz: Tak i to się sprawdza, no bo... Bo jest potrzeba na takie... No tak no... I też myślę, że w przypadku samej muzyki, to osobiście jakoś nie wyobrażam sobie sytuacji, że można być fanem programu. Nie wyobrażam sobie sytuacji że ktoś idzie na koncert AI, bo jednak ludzie też lubią artystów za osobowość nie?
I ciężko jest nadać osobowość wiesz, algorytmowi. Są już modele, nawet są przecież konta instagramowe, gdzie to jest wszystko tworzone wiesz, przez AI. Jest tam nawet chyba w Japonii, jest nawet kilka takich bardzo trendujących postaci, które są, wiesz, 100% przez AI. I to są w ogóle konta które mają, wiesz, jakieś chore współprace typu reklama Coca-Coli czy tam Pepsi, nie, do tego stopnia.
Bo w przypadku muzy to ciężko mi sobie to po prostu wyobrazić że... mógłby się odbyć taki koncert i faktycznie ktoś będzie do tego stopnia zafascynowany jak byłby wiesz, zajarany osobowością artystyczną.
DJ Johny: W tym momencie jakby się pojawił koncert jakiegoś osobowości AI, no to myślę, że to by wzbudziło duże zainteresowanie.
Shimz: Znaczy zainteresowanie na pewno, ale po prostu według mnie tylko, wiesz, jakby no...
DJ Johny: No tak że ciężko być fanem.
Shimz: No tak, no bo jakby artystę podziwiasz za całokształt nie? Wiesz, ciuchy styl, wiesz, właśnie styl ubierania, no nie oszukujmy się, to ma wpływ nie,. Jakby to działa na ludzi, nie?
DJ Johny: Myślę, że aktualnie to jest ważniejsze nawet niż ta muzyka, jakby wizerunek
Shimz: No tak, tak tak. Więc myślę, że tutaj może być trudno. No i miejmy nadzieję po prostu, że do tego nie dojdzie, ale myślę, że taki właśnie przesiew to chyba nawet już się trochę zaczyna, bo wiem, że to też wpływa już na ceny na przykład bitów, na ceny na przykład właśnie miksów, nie? Tylko tutaj też trzeba zaznaczyć że po prostu zaznaczyć Nie mówimy o jakimś takim cenniku, już właśnie jakichś postaci, które mają za sobą dobre współpracę i po prostu mają fajne portfolio, tylko raczej tam troszeczkę niżej gdzie to się dopiero zaczyna, że tam na pewno to robi różnicę.
A z samego w ogóle AI takiego stricte, żeby zastosować w muzyce, to w sumie dosyć dawno temu zacząłem tego używać, na przykład jak trzeba było zrobić jakiś remix na zlecenie i nie było acapelli nigdzie, to też jest przecież algorytm gdzie to wycina. No w ogóle zajebiste, teraz w ogóle są te programy co ci z tego robią nawet właśnie w Studio One teraz jest to wbudowane.
I sprawdzałem już jak to działa, no wiadomo nie będzie to doskonałe wiesz, będzie słychać jednak tam artefakty ale zauważyłem że na przykład taki RX... od iZotope'a, no to powiem ci, że jak wycinałem ostatnio właśnie tam jakiś wokal no to naprawdę i to, bo kiedyś robiłem tak, że jak ktoś mi na przykład tam zlecał właśnie jakiś taki tak zwany tam, wiesz, white remix, czyli taki nieoficjalny i trzeba było skądś to wyciąć to to było gdzieś tam słyszalne, zawsze jakichś tych artefaktów było dosyć sporo i po prostu, żeby jak najlepszy rezultat osiągnąć, to trzeba było najlepiej wave'a dorwać albo flaka i wiesz i wtedy wrzucić. A teraz ostatnio tak na szybko w ogóle coś tam robiłem i po prostu z mp3 poleciałem i byłem w szoku że i to jeszcze z takiego starego utworu bo to właśnie też ma znaczenie jak on wycina, czy to było wiesz dobrze zmiksowane, czy to jest łatwo odseparować po prostu, bo to chodzi o częstotliwości, więc jak był dobry miks, no to im lepszy to tak naprawdę tym łatwiej jest mu to wyciągać.
DJ Johny: Tak myślę, że tak to działa.
Shimz: To byłem w szoku że po prostu wiesz tak przeciętnej jakości zrobił to w tak dobry sposób, nie? Także to akurat uważam że się mega rozwija i... No tak, takie narzędzia bardziej niż jakby samo tworzenie od zera czegoś tak?
DJ Johny: Tak tak.
Shimz: No więc myślę, że sam rozwój spoko ale czy nam zabierze robotę to myślę, że w najbliższym czasie raczej nie i raczej nie w przypadku miksów.
Z masterem myślę, że tak jak mówisz... Może tak być, że faktycznie bazę tego, jak coś powinno brzmieć będzie miał już tak dużą że będzie to robił fajnie, ale też trzeba pamiętać o tym, że mastering to nie jest żadna magia i on nie uratuje ci słabego miksu, że to nie będzie tak, że ktoś zrobi tam przeciętny miks i sobie wrzuci i nagle wiesz, zadziała się jakaś magia, tylko po prostu...
DJ Johny: Tak, on ci dostosuje to po prostu do jakichś wymogów gatunku, tak.
Shimz: No bo jak zacznie ci na słabym miksie wybijać jakieś częstotliwości to po prostu tylko się efekt pogorszy nie? Więc to i tak będzie związane z tym, że musisz najpierw mieć dobrze opracowaną podstawę, żeby on mógł potem coś w ogóle wiesz zrobić.
I też myślę, że nawet teraz na tym etapie jakbyś wrzucił dobrze zbalansowany miks, to pewnie tak w miarę przystępnie by to zrobił.
DJ Johny: No tak. No generalnie właśnie dobry mastering, najlepszy to jest taki, jak w ogóle jest niezrobiony.
Shimz: Tak naprawdę właściwie tylko jest, tak bo masz już mix, w którym jest większość rzeczy ogarnięte, to ten mastering niewiele ma do roboty.
DJ Johny: No tak. Bo to kwestia już tylko głośności wyciągnięcia, tak?
Shimz: No i ewentualnie potem powiedzmy tam no jakieś delikatne może czasami EQ albo jakiś mid-side, nie? Ale tak, ja też zauważyłem że po prostu im jest lepiej mix zrobiony to tak naprawdę ten master się sprowadzi do jakiegoś equalizera, no do limitera i jakiegoś clipera i tyle, nie?
DJ Johny: W ogóle tutaj nas ogląda na pewno dużo początkujących I jest taki temat, który chciałbym poruszyć, skąd właśnie się uczyć, jak zaczynasz gdzieś tam właśnie miksować, produkować czy realizować, czy nawet samego siebie jak nagrywasz, nie? To skąd czerpać wiedzę na temat muzyki? Bo teraz właśnie jest bardzo dużo takich źródeł bardzo dużo jest ludzi, którzy próbują uczyć, a oni sami tak naprawdę niewiele wiedzą na ten temat, nie mają żadnego portfolio, no więc...
Shimz: No właśnie, no i już jakby po części odpowiedziałeś na to pytanie, bo zwracałbym uwagę przede wszystkim na to, czy ta osoba ma właśnie jakieś portfolio. No też niby nie musi być to jednoznaczne, nie? Zależy o jakim poziomie wiedzy mówimy, nie?
DJ Johny: Też pytanie, bo na przykład jak się uczy jakiegoś konkretnego jak zrobić efekt jakiś tam efekt stuttera na przykład, że chcesz zrobić "ja-ja-ja" no to to nie ma zaznaczenia, jak kto tego uczy, tak? Tak, więc to możesz sobie wpisać na YouTubie stutter effect tutorial i on i tak ci to pokaże, tak? Ale właśnie już takie bardziej zaawansowane rzeczy, jak to finalnie powinno brzmieć no to to już chyba ktoś musi mieć...
Shimz: No tak. Dobrze by było, żeby za po prostu tym, co on mówi, stało jakieś doświadczenie, które można jakimś świadectwem zweryfikować.
Czyli na przykład, wiesz, gościu się może pochwalić że no tam pracowałem z tym i z tamtym tu mam taką złotą płytę, tu mam taką, tu mam coś tam, nie?
DJ Johny: A skąd ty na przykład właśnie się uczysz tak albo teraz, albo jak zaczynałeś w ogóle, to też? No to właśnie wybierałem sobie takie osoby, gdzie można było coś sprawdzić na ich temat, czy rzeczywiście mają jakieś tam osiągnięcia w tym, czego chcą uczyć.
Shimz: Nie wszyscy w sumie mieli, ale to tak jest na pewno mnóstwo osób, które po prostu gadają bzdury. Może nie całościowo że wiesz, że wszystko jest jakoś tam zmyślone czy coś, ale no po prostu... Jest dużo błędów nie? Na przykład w tym, co tłumaczą. Taki chyba najczęstszy, jaki widuję do dziś i to już od samego początku, jak tylko szukałem jakichś informacji na ten temat to na przykład był ten low-cut na equalizerze żeby na master wrzucić low-cut, żeby odciąć ten cały dół i w ogóle, albo na przykład jak działają...
DJ Johny: Że na master wrzucasz, tam że co, 30 Hz odcinasz czy co?
Shimz: No, 30, niektórzy tam nawet więcej, ale wiesz jakby nie bo tak, jeżeli zrobisz to w taki agresywny sposób i na przykład miksujesz co nie wiem, właśnie dajmy na to stopę z basem nie? I jeśli zrobisz ten low-cut na tej stopie albo na basie właśnie taki agresywny... no to będziesz miał problemy z fazą.
DJ Johny: No tak.
Shimz: I tego już nikt nie mówi, bo często, nie wiem, czy to wynika, że nie wiedzą, czy z czego, ale to nie jest dobry pomysł. Jeżeli pracujesz z jakimś equalizerem typu Pro-Q, no to po prostu przełączasz się na linear phase i działasz jakby w obrębie zachowania tej fazy nie? Tam domyślnie jest ustawiony zero latency i wtedy będzie to przesunięcie fazy na 100%.
DJ Johny: A to też jest taki problem, że to są te niskie częstotliwości i tego nie usłyszysz.
Shimz: Znaczy, no właśnie, bo to jest też ta kwestia że jak jesteś początkujący to to nie usłyszysz nie? Ale jak to... wiesz, jak nad tym pracuje ktoś doświadczony, to to słychać od razu. To jest takie najczęstsze wprowadzanie w błąd jakie widuję, że do dzisiaj powstają takie materiały gdzie doradzają, żeby ścinać to.
DJ Johny: Ja akurat często ścinam.
Shimz: No właśnie widzisz bo to też chodzi o charakter utworu. Zależy, bo jeśli jest naprawdę jakiś tam turbo przebasowiony, czy coś takiego, no to trzeba się tym po prostu zająć ale też w wielu wypadkach tam są fajne istotne dla utworu jakieś treści po prostu w tym bardzo niskim paśmie, które niekoniecznie trzeba wyciąć wystarczy je w jakiś sposób tylko, nie wiem, limitować, albo albo w inny sposób to rozegrać.
No ale wracając jakby do tego pytania, to właśnie pojawiło się i pojawia się coraz więcej ludzi, którzy wiesz nie mają jeszcze tak dużej bazy informacji na temat samego miksowania, czy masteringu, czy produkcji i od razu ruszają, wiesz, z kanałem. Znaczy ogólnie wiesz no wiadomo fajniem fajnie że to robią, bo to też pewnie powoduje u nich rozwój i tak dalej, tylko często pewnie nieświadomie wiesz, tam uczą ludzi rzeczy, które są...
DJ Johny: No tak, że nie do końca to jest wytłumaczone tak jak powinno więc...
Shimz: Gdybym miał polecić numer jeden, to już wspominałem w rozmowie, że dla mnie Luca Pretolesi, tylko że on te rzeczy, które pokazuje to są już takie właśnie bardziej zaawansowane, więc to będzie już dla tych takich powiedzmy średnio zaawansowanych.
DJ Johny: Tak bo ja na przykład to Mix with the Masters często oglądam, ale tam...
Shimz: Ja właśnie nigdy z tego nie korzystałem, ale z kolei właśnie z kimś jak zawsze rozmawiam, to pada to hasło.
DJ Johny: Ale no właśnie ono jest takie, że nie wiem, czy początkującym bym to polecał. Oni już na przykład działają większość na jakichś zajebistych ścieżkach gdzie oni tam często, ten ich miks jest taki, że już wiesz oni dostają już dobrze brzmiący projekt i oni muszą tego wyciągnąć jeszcze więcej.
No i taki początkujący gościu który sam się nagrywa w domu, no to on nie wyciągnie z tego za dużo.
Shimz: To jest raz, ale dwa, że często po prostu nie ma z czego wyciągać bo to nie jest zarejestrowane w taki sposób jak w profesjonalnym studiu i to jest też ta różnica gdzie właśnie tak naprawdę jak dostajesz wokale które były nagrane super mic'em, super preampem i już w ogóle przechodziły przez kompresor to z tym się super lekko pracuje, ale jak masz wokale nagrane w jakichś domowych warunkach, no to masz często i pogłos pomieszczenia i zazwyczaj jest tak, że jakaś częstotliwość jest no po prostu tak ciężka żeby ją zniwelować w taki sposób, żeby tego wokalu wiesz, nie trzeba było tak wyciąć po środku, no to z tym jest więcej problemów, no i tutaj jest naprawdę ciężko żeby uzyskać taką zadowalającą jakość, nie?
DJ Johny: No tak, ale to często właśnie te rzeczy, które tam są, które są problematyczne tutaj w tym twoim wokalu nagranym domu można wyciągać i jakby robić, żeby to celowo było takie... niż jakoś próbować to RX-em usuwać, bo nie zrobisz tego. No to prawda, można jakby wokół tego... To akurat jak na przesterze jest coś nagrane, to lepiej od nowa nagrać, ale taki przykład podaję. To jest dobry pomysł, ale tak... Chociaż z drugiej strony, jak masz idealnego take'a nagranego którego nigdy nie powtórzysz...
Shimz: A miałem taką sytuację...
DJ Johny: To ja bym walczył z tym, żeby korzystać z tego nagrania na gorszego niż...
Miks wokalu w domowej, kiepskiej jakości
Shimz: Wiesz co, miksowałem taki numer Malika i Mr Polski. To było chyba w kawałku Pistolet, bo to było w krótkim czasie... Po tym jak wyszły Jagodzianki, potem był ten drugi i teraz nie pamiętam w którym, ale w którymś było tak że właśnie... Mr Polska nagrał to, nie pamiętam czy to było w jakimś hotelu w jakimś pokoju to nagrywał. Ej, to było w Jagodziankach bo pamiętam kawałek tekstu "Ja, tak jak kot...", coś tam, coś tam. I właśnie było tak, że dostałem te ślady no i mówię, kurczę wiesz stary tutaj słychać strasznie ten pogłos pomieszczenia, że ja nie muszę reverba tam dodawać nawet, nie?
No i on pamiętam, że cały dzień walczył dogrywał, próbował odtworzyć to flow, które miał wtedy. I po prostu sam doszedł do wniosku że nie no stary musisz coś z tym zrobić, żeby to użyć bo po prostu on już nie jest w stanie wrócić do tej chwili gdzie miał to flow i tak się na maksa czuł jest, no. No i co, powalczyłem.
I wiesz udało się, nie? Ale właśnie tak jak powiedziałem jemu, tak też zrobiłem, że naprawdę...
DJ Johny: Ale co wtedy to walczyłeś z tym reverbem? Jakoś udało ci się go usunąć?
Shimz: No właśnie chciałem właśnie zrobić tak, żeby się go w jakiś sposób pozbyć, ale wiesz jak to jest, że jak masz taki wokal, który właśnie jest nagrany, no nie jest nie w jakości studyjnej, to często jest tak, że zaczynasz usuwać jedną rzecz i od razu tracisz jakąś tam inną która akurat była ważna tutaj.
I ciężko jest, żeby znaleźć na to metodę żeby zachować właśnie to, co tutaj jest istotne, ale jednocześnie wyciąć coś tam, czego nie chcesz i nie mieć tej straty. A jak pracujesz na wokalu który jest nagrany studyjnie no to nie masz tego problemu bo on jest, wiesz, jakby sprowadzając to, nie wiem, do grafiki, no to by było jakbyś miał jakiegoś słabego JPGa, gdzie już piksele wyłażą na starcie kontra coś, wiesz, jakąś fotkę zrobioną w jakiejś gigantycznej rozdzielczości, nie?
To tak bym to porównał. No i co, no powalczyłem z tym wokalem ale zrobiłem właściwie to, co powiedziałeś, że przekuć to po prostu w jakąś zaletę i jakby jego wokale poprowadziłem po prostu w tym samym charakterze, bo tam było chyba jakoś tak, że była część właśnie, no dajmy na to, że to było chyba w hotelu a część była właśnie już potem dograna jeszcze gdzieś tam indziej.
Więc na tyle na ile wiesz, jakby nie zabijając tego vibe'u, no to na tyle to opracowałem i wyszło spoko. No i to fajna historia właśnie takiego, że jest takiego kiepskiego nagrania, wiesz no, i właśnie to jest lepsze niż, lepiej coś takiego zrobić niż, wiesz, niż właśnie nagrywać to od nowa i tracić całą tą magię tego nagrania które on osiągnął w tym momencie.
Prevka a finalny miks
Shimz: Wiesz bo tak naprawdę, no to jest też kwestia tego... Jest, myślę, całkiem sporo kawałków które w ogóle już fajnie brzmią jak się dostaje prevę i często ci ludzie mają...
DJ Johny: Wszystkie nagrania z NOBOCOTO to takie na przykład są.
Shimz: Tak?
DJ Johny: My bardzo się staramy właśnie nad tym, żeby te prevki już były tutaj dobre, bo nieważne w ogóle jaką prevkę dam artyście, który wychodzi ze studia, to on się z nią polubi tak czy siak.
Shimz: No właśnie to jest to takie przywiązanie już, nie?
DJ Johny: Już mieć ją na tym etapie dobrą bo tak to ciężko będzie mi przekonać do tego żeby to zmienić, nie?
Shimz: Ale też często właśnie jest tak że nawet jeśli to zajęło chwilę wiesz, w studiu przy realizacji ale jeśli to był właśnie ten moment i wiesz dobrze to wszystko ogarnąłeś no to tak naprawdę potem nie masz dużo pracy z tym, nie, tylko po prostu... no dopracować to co jest, jakby wycisnąć jak najwięcej z tego, co już jest zrobione. Nie ma sensu po prostu... Od zera tego robić. Jeżeli już masz fajną prevę, to naprawdę nie ma sensu żeby ten cały proces zaczynać od początku. A kiedyś tak miałem właśnie, że tam na samym początku, że jak dostawałem jakieś tam ślady, to ja próbowałem w ogóle po swojemu całkowicie, tak wiesz, całkowicie całkowicie pozmieniać I czasami to wychodziło fajnie i przechodziło.
DJ Johny: No to też nie jest robota miksera do końca nie?
Shimz: To nie jest robota miksera do końca właśnie, żeby tutaj na nowo jakby kawałek tworzyć. No chyba że ktoś jakby zaznaczy, że na przykład wiesz, mam prevkę, ale taką, która mi się nie podoba, że tam nie jest zadowolony jak ktoś tam mu to poskładał. Ale generalnie to jest tak jak mówisz też się z tym zgadzam, że właśnie preprevkawka jak jest fajnie zrobiona to jest dobrym punktem wyjścia bo jest jednocześnie i zamysł wiesz rapera I bit się zgadza jest to dobrze zgrane, no bo tak naprawdę w sumie do tego to się sprowadza, żeby te dwie rzeczy się nie kłóciły, tylko żeby stworzyły fajną całość.
Jak już masz ten punkt startowy fajny to nie warto też po prostu tracić czasu na to, żeby wymyślać ten utwór na nowo. Bo jednak to ma mega znaczenie i da się, da się dobry numer, da się spieprzyć miksem. Że zabijesz po prostu w nim to fajne flow. No tak, że on straci jakby ten vibe, który miał wcześniej.
Więc teraz też jakby wychodzę od tego punktu że moja praca to jest takie, że bardziej chodzi w tym o to, żeby tą czyjąś wizję doprowadzić do końca od momentu w którym on jakby już potrzebował właśnie tego wsparcia Że już tutaj potrzebuje gościa który to zmiksuje i tutaj, że zmiksuje w sensie właśnie nie kompletnie od podstawy tylko od jego wizji po prostu dojdzie do tego finalnego brzmienia.
Jak uczyć się miksu?
DJ Johny: Dobra a wracając jeszcze do tego Luca Pretolesi, tak on się nazywa?
Shimz: Tak tak.
DJ Johny: To jest na tej stronce mymixlab.com, tak? To jest to?
Shimz: Tak tak, to jest...
DJ Johny: Tam mieliśmy przez jakiś czas tego subskrypcję, właśnie Kakiet sobie bardzo to chwalił.
Shimz: No nie no, tam są wiesz, jak jesteś już...
DJ Johny: Ale ja nigdy z tego nie skorzystałem Ja zawsze właśnie to miksuję The Masters, już tam byłem tak przyzwyczajony do tego.
Shimz: No to Luca jest bardziej do takiej muzyki... Znaczy w sumie, bo nie wiem jaki jest content tego mix The Masters, nie wiem w sumie czy tam jest...
DJ Johny: Tam jest wszystko.
Shimz: A wszystko, okej.
DJ Johny: No tam, no wszystko. Chociaż EDM-owych rzeczy jest rzeczywiście mniej, no.
Shimz: A tutaj masz właśnie w drugą stronę, nie? Że on, ja nie wiem czy on się w ogóle zajmuje jakąś taką muzyką, gdzie masz żywą perkę i żywe instrumenty, ale jeśli chodzi o elektronikę, no to u niego się tam przewija wszystko i jakieś tech-house'y i reggaetony i tak dalej.
Na przykład właśnie jest, jeśli chodzi o reggaetony to fajną rzecz, u niego wychwyciłem, fajnie to wytłumaczył, że on w ogóle jak robi master reggaetonu to nie używa tam w ogóle kompresora na masterze, bo to... może ci zaburzać po prostu tą fajną rytmikę i on robiąc master i w ogóle miks samej perki, to on jedzie na clipperach i saturatorach. Jakby bardzo rzadko wiesz, coś tam delikatnie kompresuje, ale na masterze mówił właśnie, że w ogóle nie używa kompresji i zacząłem to testować i powiem ci, że no fajniej to brzmi i chyba rzeczywiście wychodzi na to, że po prostu to jest taki gatunek, w którym to jest zbędne nie? Bo to też nie jest tak że wszystko trzeba kompresować, nie?
Ale w każdym razie wracając jakby do samego kontentu co on tam pokazuje, to raczej są to właśnie rzeczy dla ludzi, którzy ten poziom taki podstawowy już mają za sobą i po prostu właśnie już potrzebują takich rzeczy, wiesz, no bardziej pro, nie? To jest na pewno mega gościu do tego, żeby sobie tą wiedzę poszerzyć i to jest na zasadzie subskrypcji, ale niektóre odcinki Albo fragmenty odcinków ma na swoim kanale na YouTubie za darmo, więc z tego też warto skorzystać bo jest tam mnóstwo po prostu fajnych przydatnych trików.
DJ Johny: No tak, muszę tam zajrzeć w końcu.
Shimz: Z takich kanałów które będą fajne dla początkujących. To ja po prostu muszę sobie przejrzeć co mam, bo ja gdzieś to na YouTubie dalej subskrybuję pewnie i po prostu ci to prześlę.
DJ Johny: Ja jak zaczynałem, to dla mnie dużo tych kanałów typu kanał Wavesów, w ogóle w wszystkie kanały producentów wtyczek, tam jest dużo fajnych jakby tipów, porad.
Shimz: Ja chyba właśnie nawet nigdy nie oglądałem, powiem ci szczerze, że...
DJ Johny: Nie no ja na przykład z Wavesów kanału dużo bardzo się rzeczy nauczyłem i no tylko tam jest ten problem, że oni cię zawsze będą pokazywać to na wtyczkach Waves, ale...
Shimz: No tak,. Bo No bo Waves nie?
DJ Johny: Ale ale to jakby nie ma znaczenia jaka tam, bo jak masz tam użytego CLA 76, to równie dokładnie to samo możesz zrobić na UADowym 1176, czy na stokowym jakimś Logikowym, bo tam różnice tylko właściwie będą takie, że...
Shimz: Że to właśnie nie działa w ten sposób, że jeżeli weźmiesz sobie od Wavesa 76 i od UADa i ustawisz tutaj, a tak na 3 i tu na 3, to będzie to samo, to nie będzie to samo. I tak samo threshold będzie też w innym miejscu i że po prostu jeśli zrobisz dokładnie te same ustawienia na jednym i drugim, to to wcale nie musi brzmieć tak samo. I często tak jest. Zresztą tak samo jest z analogowym prawdziwym sprzętem. Tylko że w analogu jeszcze masz też dodatkowo to, że tak naprawdę każdy unit brzmi trochę inaczej że to nie jest powtarzalne, że w 100% one brzmią tak samo i to się tyczy też na przykład syntezatorów. No i są takie friki, że na przykład ktoś tam szuka jakiegoś Mooga sprzed 20 lat, ale konkretnie z tej serii, bo tam coś tam trochę inaczej brzmiało
DJ Johny: Coś tam zepsuli akurat w tym.
Shimz: Znaczy zepsuli, no w sensie jakby wiesz, no to już to są podzespoły analogowe, więc jakby no są pewne różnice w tym wszystkim, ale też są takie egzemplarze, na przykład właśnie 76-tek czy tych LA2A, że ktoś na przykład trafił jakiś taki wyjątkowy, nie? I też niektóre firmy na tym grają robiąc swoje produkty i teraz nie pamiętam czy przypadkiem właśnie Steven Slate jak robił tą emulację właśnie do tego Virtual Mix Racka, czy on właśnie nie mówił o tym, że oni jako modelu używali jakiegoś takiego specyficznego.
Ale to też jest fajne, no bo wiesz, ja też mam na przykład, nie wiem, jakiś Channel Strip SSL-a mam z kilku firm, bo na przykład w tej lubię to, a w tej lubię tamto i ten brzmi trochę inaczej. I no często jakby też z tego względu że mam tego tak dużo, to czasami w ogóle zapominam że na przykład myślę, potrzebuję to i w ogóle zapominam o czymś, że to już dawno miałem i gdzieś tam potem mi się przypomni że a, przecież miałem kurczę, nie wiem, tam właśnie od Wavesa czy Brainworx, czy cokolwiek To się też można już potem w tej ilości tych wtyczek pogubić, ale właśnie jeśli chodzi jeszcze o same wtyczki tak ogólnie to też zacząłem sobie robić takie porządki i właśnie chyba 5 miesięcy temu przerzuciłem się z Windowsa na Maca i tak sobie postanowiłem, że po prostu to czego już właściwie nie używam, to nie będę tego w ogóle instalował.
I tak sobie zrobiłem, że mam tak naprawdę teraz tylko kilka kompresorów a nie tam na przykład 10, bo po prostu tych używam najczęściej i wydaje mi się, że to jest też bardzo ważne, żeby znać swoje narzędzia, żeby nie było tak, że właśnie masz te 10, a nie potrafisz podać jakiegoś konkretnego powodu, a dlaczego masz akurat ten, co on ma takiego, czego nie ma tamten i w jakiej sytuacji go użyjesz
Decyzja o kupnie takiej wtyczki to zapada właśnie przez to, że ona miała to coś, co mi się tak podoba, że wiem, że dobrze to spożytkuje, że o, to jest jakiś fajny cokolwiek czy to będzie jakiś rodzaj saturacji, czy po prostu nie wiem, equalizer będzie miał fajny kolor ale jeżeli to jest na tyle fajne że wiem, że bym do tego używał no to dopiero wtedy decyduje się na to, nie?
DJ Johny: Ale co jakiś czas też moim zdaniem warto w ogóle wymienić sobie wtyczki
Shimz: No tak bo to ci odświeża trochę głowę.
DJ Johny: To zdecydowanie, to zdecydowanie. Więc jakby sam fakt zmiany wtyczki na jakąś inną trochę sprawi, że będziesz gdzieś tam inaczej miksował, bo coś innego usłyszysz tym razem. No z tym Virtual Mix Rackiem to właśnie tak miałem że... tam gdzieś w latach 2015, 2016, 2017 to był taki mój podstawowy zestaw na każdym kanale. A teraz na przykład... W tym roku dopiero zmieniłem. Ale używam cały czas MixRacka Jeżeli chodzi o piloty, prevki, to właściwie tylko z niego korzystam bo najszybciej mi się na nim robi. I wszystko bez latencji działa.
Shimz: Tam są też po prostu dobre presety.
DJ Johny: No i też często mam prevkę zrobioną na tym MixRacku i potem ewentualnie sobie wymieniam tą 76 w MixRacku na 1176 z UAD-a. Tam właśnie bazę mam zbudowaną na tym.
Shimz: Ja teraz wpadłem trochę w Soft Tube'a. Znaczy ja już wcześniej tam w ogóle bardzo lubiłem...
DJ Johny: Oni mają Tube-Techa. I zresztą jako jedyni mają Tube-Techa.
Shimz: W sensie masz na myśli że jest sygnowany prawdziwą nazwą?
DJ Johny: Tak, ale nie wiem czy w ogóle jest jakaś inna emulacja.
Shimz: CL1B na przykład?
DJ Johny: Właśnie o tym mówię.
Shimz: Jest od Slate'a. Tylko nie pamiętam nazwy. Czy u nich się to nie nazywa po prostu opto? I on ma nawet taki podobny kolorek. Pamiętam że jak to wychodziło to Steven mówił, że to nie jest takie do końca właśnie to.
DJ Johny: Oni mają kilka takich wtyczek, które nie są do końca tylko gdzieś tam są wzorowane.
Shimz: Ale też jest fajne bo są unikatowe.
DJ Johny: Ale ten soft-tube'owy CL1B to jest w ogóle nie do pomyślenia nie znalazłem odpowiednika tej wtyczki, która by mi ją zastąpiła. Bardzo często zresztą tego używam.
Shimz: Ja mam chyba prawie w każdym miksie to też. Nie wiem jak to działa, ale zauważyłem, że... Wcześniej miałem to z UADA w ogóle. I to jest dokładnie to samo. Nie wiem czy tam nie było też logotypu Softube'a normalnie Więc nie wiem czy to zrobili na zasadzie jakiejś licencji, że po prostu chcieli mieć to w katalogu a oni już to mieli gotowe, nie wiem.
Ale to jest też taka wtyka którą już dawno temu odkryłem, ale jest taką właśnie jedną, że po prostu wiem, że zostaną już chyba ze mną na zawsze. No chyba że wiadomo wyjdzie coś lepszego, ale na ten moment to jest po prostu... No sztos kompresor.
DJ Johny: No dobra no to już gdzieś tam omówiliśmy chyba parę tematów, gdzieś tam podcast w ten sposób został rozpoczęty. Bardzo mi miło tutaj było Ciebie gościć.
Shimz: Dzięki bardzo.
DJ Johny: I mam nadzieję, że kiedyś w tym formacie zobaczymy. Mam nadzieję. Albo też w innym. Pewnie też jak będziemy robić filmiki na YouTube'a, gdzie będziemy coś bardziej klikać sobie.
Shimz: No fajnie by było, myślę, coś zrobić. Albo nawet może spróbować jakiś numer zmiksować wspólnie zobaczyć jak to zadziała. Nie wiem.
DJ Johny: No jak najbardziej. To nawet możemy zrobić w formie streama jeżeli chodzi o mixowanie.
Shimz: Też możemy, ale jeszcze właśnie myślałem wiesz nad czym, żeby... A bo nie, bo ty chyba już coś takiego robiłeś że pokazywałeś miks tylko na stockach, nie?
DJ Johny: Ja robiłem na darmowych wtyczkach.
Shimz: No, no. No dobra, ale w każdym razie...
DJ Johny: Ale to jak najbardziej możemy to zrobić, bo to ludzie lubią. W ogóle to zawsze gdzieś tam właśnie takie ograniczanie się zwiększa kreatywność twoją, bo masz właśnie mało narzędzi, które musisz wykombinować jak je wykorzystać jak najlepiej.
Shimz: Bo to działa trochę jak z zakupami nie? Jeżeli na przykład, nie wiem, idziesz kupić sobie, nie wiem jakąś tam bluzę, ale nie masz konkretnie pomysłu jaką, no to zajmie ci to mnóstwo czasu, bo będziesz zastanawiał się, bo tu jest taka, a tu jest taka, a jeszcze jest ten sklep, a jeszcze jest ten. A jak jesteś ograniczony że masz tylko, wiesz, dwa modele w trzech kolorach no to łatwiej się to wybiera i tutaj jest podobnie.
DJ Johny: Okej czyli jesteśmy mówieni że coś zmiksujemy, ale może właśnie jakieś inne ograniczenie sobie wymyślimy jeszcze coś takiego.
Shimz: No to na pewno jeszcze dopracujemy ten pomysł, ale jestem... Jak najbardziej za, żeby to zrobić.
DJ Johny: No co? No i to tyle. A z wami widzami się widzę pewnie na następnym odcinku i w następnym Nobocovlogu i w następnych materiałach Nobocotowych, na które serdecznie zapraszam i pozdrawiam.
Shimz: Pozdro. I dziękujemy bardzo.
Udostępnij: